دلایل ریزش موی جلوی سر و راهکارهای درمان آن

دلایل ریزش موی جلوی سر و راهکارهای درمان آن

دلایل ریزش موی جلوی سر و راهکارهای درمان آن :

 

برای بسیاری از انسان ها تصور این که سرشان بدون مو باشد شبیه کابوسی وحشتناک است به همین دلیل هر روز حجم موهای ریخته شده را بررسی می‌کنند و مراقب مرز موها در جلوی سر ، کنار شقیقه ها و اطراف پیشانی هستند این حساسیت با بالا رفتن سن بسیار بیشتر خواهد شد و افراد در سنین بالاتر به دنبال راهکاری برای کاهش حجم موهای ریخته شده و قرار دادن موهای از دست رفته جلوی سر شان هستند به همین دلیل پزشکان نیز به دنبال راهکارهای متعددی برای درمان ریزش مو و پر کردن جاهای خالی سر هستند.

ریزش موها در افراد مختلف دارای الگوهای متفاوتی است و ممکن است از قسمت‌های مختلفی از سر شروع شود یکی از شایع‌ترین الگوهای ریزش مو در زنان و مردان ریزش موهای جلوی سر است ریزش مو در این منطقه باعث افزایش سطح پیشانی شده و زیبایی چهره فرد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می دهد به همین دلیل افرادی که به این نوع ریزش مو مبتلا می شوند دوست دارند که هرچه سریعتر آن را درمان کنند و به نگرانی های خود در این خصوص پایان بخشند.

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان

علل ریزش مو در ناحیه جلوی سر:

یکی از مهمترین اقدام هایی که باید قبل از درمان هر مشکلی از جمله ریزش مو جلوی سر انجام شود پیدا کردن علت وقوع مشکل است این موضوع به روند درمان جهت می دهد و باعث می شود که پزشک روش های موثر تری را برای درمان ارائه دهد تشخیص درست و به موقع علت در زمانی که ریزش موها در قسمت جلوی سر آغاز شده است بسیار اهمیت دارد این موضوع باعث می‌شود که قبل از اینکه حجم زیادی از موها از دست برود درمان آغاز شود و به این ترتیب هزینه های درمان ریزش مو نیز کاهش پیدا کند.

به طور خاص موهای جلو سر به دلایلی مختلف می ریزند پیدا کردن علت وقوع ریزش موی جلوی سر آن‌قدر زیاد است که ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن بپردازیم. اینکه چرا با وجود همه اقدامات مراقبتی باز هم موهای جلوی سر میریزند سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است در ادامه پاسخ دقیق و علمی به این سوال می‌دهیم. نکته مهم این است که تشخیص علت اصلی ریزش موها بر عهده پزشک متخصص است بنابراین بهتر است برای کشف علت و شروع درمان به کلینیک معتبر مراجعه کنید.

– کاهش وزن:

یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش موهای جلوی سر کاهش وزن است ، موهای جلوی سر نسبت به دیگر قسمت ها ریشه سست تری دارند و آسیب پذیرتر هستند به همین دلیل کمبود مواد مغذی و پروتئین ها اول از همه بر روی این موها اثر خواهد گذاشت ، ریزش مو در اثر کاهش وزن به خصوص اگر شخص وزن خود را در زمان کوتاهی بصورت غیر اصولی از دست داده باشد از شایع‌ترین دلایل ریزش مو است این موضوع به این دلیل است که با کاهش وزن سریع و غیر اصولی ، بدن  حجم زیادی از مواد مغذی دیگر خود را از دست می دهد بنابراین ترجیح می دهد که مواد باقی مانده را برای قسمت های حیاتی تر نگه دارد و از رساندن این مواد به موها جلوگیری می کند ، در نتیجه موها با کمبود شدید مواد مغذی روبرو می‌شوند ، ریشه آنها کم کم سست میشود و ریزش مو بخصوص از قسمت جلوی سر آغاز می شود.

– رژیم غذایی نامناسب:

رژیم غذایی نامناسب در فرآیند خونرسانی و اکسیژن رسانی به همه قسمت های بدن از جمله موها اختلال ایجاد می‌کند این موضوع به این دلیل است که با مصرف مداوم غذاهای چرب و شور خون شخص غلیظ شده و رسوب چربی در رگ‌ها نیز سرعت خون رسانی را کاهش می دهد بنابراین خون کافی به ریشه موها نمی رسد و کمبود مواد مغذی ناشی از آن فرآیند ریزش مو را آغاز می‌کند.

– کمبود آهن:

یکی از اصلی ترین مواد معدنی مورد نیاز برای تداوم رشد موها و حفظ استحکام آنها آهن است. توجه کنید که این مشکل ممکن است حتی بدون ابتلا به کم خونی در فرد وجود داشته باشد مصرف موادغذایی حاوی آهن به استحکام موها و جلوگیری از ریزش آنها کمک زیادی خواهد کرد نکته مهم این است که همان قدر که کمبود آهن برای موها و دیگر قسمت های بدن خطرناک است افزایش بیش از حد آن نیز می تواند خطر آفرین باشد ، بنابراین اگر احساس کردید جلوی سرتان در حال خالی شدن است به هیچ وجه به صورت خود سرانه قرص آهن مصرف نکنید این قرص باید توسط پزشک متخصص و با توجه به شرایط سلامت شخص تجویز و مصرف شود.

– استرس:

در همه مشکلاتی که برای بدن ایجاد میشود استرس نقش مهم و حیاتی دارد استرس زیاد و مداوم عملکرد دستگاه های مختلف بدن را مختل می‌کند و مشکلات زیادی را برای سلامت فرد ایجاد می‌کند در مورد ریزش موها استرس می تواند باعث اختلال در فرایند خون رسانی به ریشه موها شده و موجز ریز مو ها در اثر کمبود مواد مغذی شود. همچنین هورمون‌هایی که بر اثر استرس ترشح می شوند برای سلامت موها بسیار مضر هستند آنها به ریشه‌های مو به خصوص ریشه‌های آسیب‌ پذیر تر موها و خالی شدن جلوی سر خواهند شد.

– مشکلات یا تغییرات هورمونی در مردان:

مشکلات یا تغییرات هورمونی در هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود .

ریزش موی جلوی سر به دلیل مشکلات یا تغییرات هورمونی هم در خانم ها و هم در آقایان بسیار شایع است و این مشکلات بسیار گسترده هستند و برای پیدا کردن ریشه اصلی آنها باید آزمایش های متعددی انجام شود حل این مشکلات نه تنها به حل ریزش موی مردان کمک خواهد کرد بلکه باعث برطرف شدن بخش زیادی از دیگر مشکلات بدن نیز خواهد شد. نکته مهم این است که اگر ریزش موی جلوی سر به دلیل مشکلات هورمونی ایجاد شده باشد باید بلافاصله این مشکل پیگیری و حل شود اما اگر تغییرات هورمونی دلیل ریزش موی جلوی سر باشند با به تعادل رسیدن هورمون ها و از بین رفتن عامل تغییر کننده ، مشکل معمولاً به صورت خود به خودی حل خواهد شد.

معمولاً ریشه های مو ها نسبت به هورمون های مردانه حساس تر هستند و به همین دلیل است که ریزش موها در مردان شایع تر است و معمولاً درسنین پایین تر رخ می‌دهد افزایش هورمون های مردانه در بدن مردان باعث بالا رفتن احتمال ریزش موها به خصوص موهای جلوی سر خواهد شد الگوی ریزش موی جلوی سر و پیش رفتن پیشانی یکی از شایع ترین الگوهای ریزش موی مردانه است که معمولاً در پسران جوان دیده می‌شود علت اصلی به وجود آمدن این مشکل معمولاً هورمون ها میباشند و بهتر است که با دیدن اولین نشانه ها ریزش مو پیگیری شود.

– مشکلات یاتغییرات هورمونی در زنان:

وجود برخی بیماری ها در زنان باعث افزایش هورمون های مردانه در بدن آنها می‌شود و همین موضوع از دلایل اصلی ریزش مو جلوی سر در آنها است این مشکل معمولاً از سنین ۴۰ سالگی به بالا رخ خواهد داد علاوه بر این مشکلات هورمونی در سنین نوجوانی و جوانی باعث ریزش موها خواهد شد یکی از اصلی ترین نشانه های وجود مشکلات هورمونی در زنان اختلالات قاعدگی است وجود این اختلالات باعث ایجاد مشکلات متعدد در پوست و موی زنان خواهد شد بنابراین با پیگیری زود هنگام آن می توانید به سلامت بدن به خصوص پوست و مو کمک کنید.

ریزش موی جلوی سر به دلیل تغییرات هورمونی در زنان بسیار شایع تر از مردان است تغییرات هورمونی زنان در دوران بارداری تاثیر زیادی روی موهای آنها خواهد داشت و سست شدن ریشه های  ضعیف مو در قسمت جلوی سر شده و سطح پیشانی را افزایش می دهد. این مشکل با بالا رفتن سن و حاملگی شدید تر میشود اما خبر خوش این که بعد از زایمان و بابه تعادل رسیدن هورمون ها کم کم همه چیز سر جای خود برمی گردد و ریزش موها نیز متوقف خواهد شد.

البته شروع شیردهی بعد از بارداری نیز یکی از غول های بزرگ سر راه موهای نازک در حال رشد است در دوران شیردهی نیز تغییرات هورمونی شدید است و در صورتی که خانم ها در این دوران خود را تقویت نکنند کمبود مواد مغذی نیز به تغییرات هورمونی اضافه خواهد شد بنابراین بهتر است که در دوران شیردهی مصرف مواد غذایی پر خاصیت به خصوص مواد غذایی حاوی آهن و پروتئین را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا بعد از این دوران دو ساله با مشکل خاصی مواجه نشوید.

یکی دیگر از مراحلی که هورمون های زنانه طی خواهند کرد و تاثیر خود را بر روی موها به خصوص موهای جلوی سر خواهد گذاشت یائسگی است. معمولاً ریزش موی شدید در زنان بعد از چهل سالگی خود را نشان می‌دهد و بخش اصلی این موضوع آماده شدن بدن برای یائسگی و تغییرات هورمونی مربوط به آن است ، کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی به شدت روی موها تاثیر می‌گذارد. این موضوع به خصوص در سال‌های ابتدایی بعد از یائسگی تغییرات هورمونی در بدن بسیار گسترده است و هورمون ها هنوز به تعادل نرسیده اند بیشتر دیده می شود ریزش موهای جلوی سر در اثر یائسگی نیز موقتی است اما بعد از به تعادل رسیدن هورمون ها ، رشد موها بسیار کمتر است و این مشکل معمولاً به مشکلی ماندگار تبدیل خواهد شد.

– وراثت:

در بحث ریزش مو وراثت یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین دلایل است ، تحقیقات نشان داده است که مردان معمولاً ریزش مو را از خانواده مادری خود به ارث می برند بنابراین اگر در خانواده مادری شما تعداد افرادی که به واسطه ریزش موی جلوی سر پیشانی بلندی پیدا کرده‌اند زیاد باشد باید منتظر این الگوی ریزشی باشید البته توجه کنید که این یک قانون صد در صدی نیست اما در ریزش موها به خصوص موهای جلوی سر را نمی توان نادیده گرفت در خانم ها احتمال به ارث رسیدن ریزش مو از خانواده پدری و مادری یکسان است و علت اصلی خالی شدن جلوی سر آنها را میتوان در وراثت جستجو کرد.

– استفاده از مواد آرایشی نامرغوب:

مواد آرایشی نامرغوب فقط دشمن پوست نیستند طبیعتاً زمانی که شخص چهره خود را آرایش می کند بخشی از مواد آرایشی به موهای جلوی سر او نیز می رسد در صورتی که این مواد حاوی ترکیبات آسیب زننده به پوست و مو باشند می توان انتظار داشت که موهای جلوی سر فرد بعد از مدتی شروع به ریزش کند به خصوص اگر بعد از برگشت به خانه شخص آرایش خود را پاک نکند و صورت خود را به طور کامل نشوید ، باقی ماندن مواد آرایشی به همراه آلودگی های محیط بیرون بر روی موهای جلوی سر یک جرقه کوچک اما حیاتی برای شروع ریزش مو است.

– وجود  برخی بیماری‌ها:

معمولاً بیماری های خود ایمنی ، دیابت و انواع سرطان تاثیر زیادی بر روی ریشه موها می گذارند و ریشه آنها را سست و موها را نازک و شکننده می کنند ، این بیماری بر روی موهای جلوی سر که ذاتا از مو های دیگر سر نازک تر و سست تر هستند تاثیر بیشتری خواهد گذاشت در چنین مواردی کنترل بیماری به کمک مو ها می آید و ریزش آنها را کمتر می‌کند اما با توجه به اینکه این بیماری ها معمولا تا آخر عمر با بیمار باقی می مانند نمی توان انتظار داشت که راهکارهای درمانی مو موجب توقف ریزش موهای جلوی سر یا رشد مجدد آن ها شوند.

– عدم مراقبت صحیح از موها:

استفاده از شامپو هایی که با نوع موهای فرد سازگاری ندارند از دلایل شایع ریزش مو جلوی سر است به عنوان مثال اگر فرد موهای خشکی داشته باشد و از شامپوهایی استفاده کند که باعث خشکی بیشتر موها شود تنها هیزم به آتش ریزش موی خود ریخته و  به از بین رفتن سلول های تولید کننده فولیکول مو کمک زیادی کرده است. علاوه بر این اگر از موها در برابر آلودگی‌های محیطی مراقبت نشوند یا موها با خشونت شانه شوند ریزش موهای جلوی سر افزایش می یابد و در نهایت منجر به کچلی خواهد شد.

– مشکلات مربوط به پوست سر:

گاهی اوقات مشکل ریزش مو به سلول‌های مو یا ساقه و ریشه آن ها ربطی ندارد و این پوست سر است که باعث ایجاد مشکلات شده است این علت در افرادی که پوست خشک یا چرب دارند بسیار شایع است و با برطرف کردن مشکل پوست می توان از ریزش مو های جلوی سر جلوگیری کرد به عنوان مثال افرادی که پوستی خشک دارند باید از شامپوهای مخصوص پوست سر خشک استفاده کنند یا پوست سر خود را با روغن‌های گیاهی ماساژ دهند افراد دارای پوست چرب نیز باید با استفاده از شامپوهای مناسب و کاهش مصرف غذاهای چرب ، سطح چربی پوست خود را به تعادل برسانند تا سلول های موی آنها دچار مشکل نشود.

ریزش موی جلوی سر
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان – ریزش موی جلوی سر

راهکارهای کلینیکی درمان ریزش موی جلوی سر:

بعد از فهمیدن دلایل ریزش موی جلوی سر نوبت به درمان آن می رسد هر شخص قبل از اینکه راهکار درمانی خاصی را برای موهای خود به کار گیرد باید به پزشک و کلینیک تخصصی پوست و مو مراجعه کند تا بهترین روش درمانی به او پیشنهاد داده شود پزشک حاضر در کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان با انجام آزمایش های مختلف و بررسی شرایط بیمار دلایل ریزش موها در جلوی سر را تشخیص داده و بر همین اساس بهترین راهکار درمانی را معرفی می کند.

معمولا راهکارهای کلینیکی برای درمان موارد شدید ریزش مو پیشنهاد می شود البته افرادی که قصد دارند سریع تر به نتیجه برسند و به دنبال نتایج طبیعی و دائمی هستند نیز از راهکارهای کلینیکی درمان ریزش مو استفاده می‌کنند خوشبختانه پیشرفت های روش های کلینیکی باعث کاهش شدید عوارض آن شده و معمولاً افراد بدون تجربه هیچ مشکل خاصی به نتایج دلخواه خود می رسند در ادامه این بخش تعدادی از روش های محبوب کلینیکی برای درمان ریزش موهای جلوی سر را معرفی می کنیم.

– کاشت مو:

کاشت یکی از راهکارهای دائمی برای درمان ریزش مو ها در هر نقطه ای از سر می باشد نتایج این روش کاملاً طبیعی است و موهای کاشته شده دقیقا شبیه به موهای اصلی فرد هستند چراکه موهای کاشته شده از قسمت های دیگر بدن برداشته می شود پزشک برای انتخاب بانک موی مناسب هر فرد ویژگی های موی آن ناحیه را در نظر می‌گیرد معمولا در نواحی نزدیک به سر به عنوان بانک مو انتخاب می شوند تا بعد از رشد موها هیچ تفاوتی میان موهای اصلی و موهای کاشته شده دیده نشود به همین منظور پزشک قبل از جلسه کاشت مو جلسات مشاوره متعددی با بیمار برگزار می کند در طول این جلسات هم انتظارات بیمار مشخص می‌شوند و هم پزشک با توضیح کامل روش ها و شرایط انتظارات او را به نتایج واقعی نزدیک تر می کند.

در روز عمل کاشت مو پزشک باید ناحیه بانک مو را به طور کامل استریل کرده و با استفاده از مواد بی حسی مخصوص آن را برای برداشت گرافت آماده کند پس از آن با استفاده از تکنیک مربوط به روش انتخابی گرافت های مو برداشته شده و برای انجام کاشت آماده می شوند اکنون باید ناحیه جلوی سر مطابق با انتظارات بیمار و الگویی که قبل از عمل با او توافق شده است آماده شود این مرحله نیز شامل استریل ، بی حس کردن و مشخص کردن دقیق نواحی کاشت است در مرحله آخر گرافت های مو با  تکنیک های مربوط به روش انتخابی کاشت در محل مورد نظر قرار می گیرند.

توجه داشته باشید که عمل کاشت مو عملی طولانی است و ممکن است بین ۳ تا ۸ ساعت طول بکشد بعد از انجام این عمل بیمار نیاز به همراهی دارد که او را به خانه برساند چراکه ممکن است داروهای بی حسی بر روی بینایی یا سطح هوشیاری فرد اثر گذاشته باشد می توانید برای کاهش تورم در نواحی نزدیک به محل کاشت یعنی روی پیشانی و درست بالای ابروها از کمپرس سرد استفاده کنید سه روز بعد از عمل می توانید به حمام بروید البته به شرطی که موهایتان را با ملایم ، کافی و با استفاده از دوش های متحرک و فشار کم بشویید.

– استفاده از داروهای ضد ریزش مو:

پزشکان معمولاً مصرف داروهای ضد ریزش مو را به افرادی توصیه می‌کنند که مشکل ریزش آنها خیلی حاد نیست این داروها می توانند با تقویت فولیکول های مو ، تنظیم چربی سر ، حفظ سلامت گرافت مو به رشد بیشتر موها و استحکام آنها کمک کنند بعضی از انواع داروهای ضد ریزش مو به صورت بدون نسخه نیز در داروخانه ها عرضه می شوند ، اما مسئله این است که تا زمانی که علت اصلی ریزش موها جلوی سر مشخص نشود نمی توان از هیچ دارویی استفاده کرد چرا که ممکن است ابتدا نیاز به رفع دلیل ریزش مو و سپس درمان موهای ریخته شده وجود داشته باشد.

فیناستراید و ماینوکسیدیل از معروف ترین داروهای ضد ریزش مو هستند ماینوکسیدیل از جمله داروهای مفید برای درمان ریزش نقطه‌ای سر است به همین دلیل می تواند راهکار مناسبی برای حل مشکل ریزش موهای جلوی سر باشد این دارو به صورت محلول در غلظت های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود ، غلظت مورد نیاز آن باید با توجه به نوع ریزش مو،  گستره ریزش و دلیل آن توسط پزشک تعیین شود. فیناستراید یک داروی مفید برای کنترل آلوپسی آندروژنتیک است که بعد از چند ماه بر روی ریزش موها اثر میگذارد این دارو علاوه بر متوقف کردن فرایند ریزش مو به افزایش رشد آن نیز کمک می کند.

داروهای مختلف دیگر مانند شامپوهای کتوکونازول داروهای ضد آندروژن ، اسپیرو نولاکتون و کورتیکو اسید وجود دارند که می‌توانند دلایل مختلف ریزش موی جلوی سر را از بین ببرند و در بیشتر موارد باعث رشد مجدد موها شوند ، بعضی از انواع داروها مانند داروهای کنترل یائسگی به درمان ریزش موی ناشی از مشکلات هورمونی کمک می‌کنند ، داروهای مقابله با عفونت های قارچی نیز با حل مشکلات موجود در پوست سر به درمان ریزش مو کمک زیادی خواهند کرد.

توجه داشته باشید که زمان اثر گذاری داروهای ضد ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است این موضوع به دلیل تفاوت در جنس موها ، نوع پوست سر ، دلیل ریزش مو و شرایط زندگی و فردی اشخاص خواهد بود به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند که بدون مشورت پزشک هیچ‌ دارویی را مصرف نکنید ، حتی اگر قبلاً از این دارو استفاده کرده و نتیجه آن را دیده اید برای ادامه مصرف یا شروع دوباره باید حتماً با پزشک مشورت کنید.

– مزوتراپی مو:

یکی از روش های جدید برای درمان ریزش مو مزوتراپی مو است در این روش از تقویت پوست سر و سلول های ریشه مو برای جلو گیری از ریزش یا توقف آن استفاده می شود در این روش انواع مواد تقویتی مانند عصاره های گیاهی ، داروهای درمان ریزش مو ، آنزیم ها ، ویتامین ها ، پروتئین ها و هورمون های تقویت کننده موها با هم ترکیب شده و با استفاده از سرنگ های مخصوص به زیر پوست سر تزریق می‌شوند این مواد غذایی مقوی در لایه میانی پوست قرار می‌گیرند و با تحریک سلول های تولید کننده کلاژن و تقویت ریشه های مو به استحکام بیشتر موها و جلوگیری از ریزش آنها کمک می کنند.

مزوتراپی مو را میتوان برای درمان آلوپسی های مختلف مانند تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس ، مشکلات مربوط به ساقه مو ، ریزش موی سکه ای و کاهش سرعت رشد استفاده کرد ، این شیوه درمانی با بهبود خونرسانی به پوست و تنظیم چربی سطح آن ، به رشد بهتر موها و تقویت آن ها کمک می کند همچنین مزوتراپی را می توان به عنوان یکی از روش های مکمل برای کاشت مو در نظر گرفت انجام این روش درمانی قبل ، بلافاصله و بعد از کاشت باعث بهبود گردش خون در پوست ، درمان ورم ، عوارض ناشی از کاشت ، التیام زخم ها و اثر گذاری بهتر می شود.

برای درمان ریزش مو با استفاده از مزوتراپی نیاز به حداقل ۴ تا ۶جلسه درمانی است در طول این جلسات شخص شاهد کاهش چشمگیر ریزش موهای جلوی سر و حتی توقف خواهد شد.از جلسه سوم چربی پوست سر کاملا به تعادل می رسد و دیگر نیازی به استفاده روزانه از شامپو نیست تجربه نشان داده است که سه ماه بعد از درمان مزوتراپی رشد موها مجدداً آغاز شده و پس از مدتی شاهد درمان کامل ریزش موها خواهید بود.

ریزش موی جلوی سر
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان – ریزش موی جلوی سر

راهکارهای خانگی درمان ریزش موی جلوی سر:

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که قبل از امتحان روش های کلینیکی خودشان دست به کار شده و از روش های قدیمی برای درمان ریزش موی جلوی سر استفاده کند این موضوع بیشتر به دلیل هزینه های کم از این روش ها و بی خطر بودن آنهاست اما مسئله اینجاست روش های خانگی بیشتر از اینکه روشی برای درمان ریزش مو باشد راهکاری برای جلوگیری از آن هستند به همین دلیل پزشکان استفاده از آن را به افرادی که علت ریزش موی آنها عوامل ارثی ، مشکلات هورمونی یا وجود برخی بیماری ها در پوست سر یا گرافت های مو است توصیه نمی کنند.

در هر حال روش های خانگی کاملاً بی خطر هستند و می‌توان از آنها برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها و حتی در بعضی مواقع درمان موارد خفیف بهره مند شد.

ماسک هایی که ما در این مقاله معرفی می کنیم بسیار ارزان هستند و شما می توانید با استفاده از مواد معمولی که در خانه دارید آنها را درست کرده و از موهای خود مراقبت کنید و در ادامه این بخش تعدادی از موثرترین ماسک های خانگی برای جلوگیری از ریزش موها را معرفی خواهیم کرد.

-ماساژ موها با استفاده از روغن های گیاهی:

روغن های نارگیل ، ماهی ، جنسینگ و شمعدانی از روغن های بسیار مفید برای موها هستند که به تقویت ریشه مو ها و رشد آنها کمک زیادی میکنند ، روغن تراپی نیم تا یک ساعت قبل از حمام باعث تقویت موهای شما شده و به آنها حالت می بخشد ، توجه داشته باشید که ماساژ موها با روغن را باید با ملایمت کامل انجام دهید ، این کار را با نوک انگشتان خود انجام دهید و به هیچ وجه پوست سر خود را خراش ندهید برای روغن تراپی مو نیازی به داشتن همه این روغن ها نیست در واقع باید امتحان کنید تا متوجه شوید که کدام نوع روغن با موهای شما سازگار است.

افرادی که پوست سر چربی دارند بهتر است در استفاده از این روش احتیاط کنند در واقع این افراد باید با مشورت پزشک روغن تراپی مو را آغاز کنند و قبل از استفاده از هر روغنی باید چربی پوست سر خود را به تعادل برسانند چرا که در افرادی با موهای چرب تجمع چربی در روزنه های پوست از دلایل ریزش مو است  استفاده از روغن های گیاهی برای ماساژ سر باعث افزایش این چربی ها و احتمالاً افزایش ریزش مو خواهد شد نکته دیگر اینکه بعد از روغن تراپی باید موهای خود را با شامپوی مناسب بشویید تا روغن به طور کامل از روی پوست سر و موها پاک شود.

– استفاده از آلوئه ورا:

ژل موجود در میان گیاه آلوئه ورا برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است این ژل را میتوانید به صورت مستقیم بر روی سر قرار دهید و یا آن را با کمی آبلیموی تازه و روغن نارگیل ترکیب کرده و موهای خود را با آن ماساژ دهید ، ژل آلوئه ورا با تقویت ریشه مو ها باعث رشد بیشتر آنها شده و جلوی ریزش موها را میگیرد این موضوع به دلیل افزایش گردش خون در این ناحیه است ، آلوئه ورا همچنین با پاکسازی پوست سر اثرات چربی‌های نامطلوب را از بین میبرد و به نرمی و لطافت موها نیز کمک می‌کند.

– آبلیموی تازه:

لیموترش یک ماده غذایی واقعی برای مو هاست که از ریزش موهای جلوی سر و نازک شدن آنها جلوگیری می کند شما می توانید چند قطره آب لیموی تازه را به جلوی موهای خود بزنید و پس از مدتی شاهد توقف ریزش و حتی رشد موهای جدید باشید این موضوع به این دلیل است که لیموترش با تحریک فولیکول های مو و بهبود گردش خون در این ناحیه باعث تقویت موها میشود ، لیمو درمان مناسب برای تغییر PH پوست سر ، از بین بردن شوره و درمان بیماری های قارچی خفیف در این ناحیه نیز است به همین دلیل هم هست که می تواند راه حل مناسب و قابل اعتماد برای درمان ریزش موهای جلوی سر باشد.

 

– آیا سفت بستن موها از دلایل ریزش موی جلوی سر است؟

درباره اینکه سفت بستن موها برای مدت طولانی از دلایل خالی شدن جلوی سر است شکی نیست اما هنوز دلیل علمی و منطقی برای این موضوع پیدا نشده است پزشکان معتقدند که کشیدن بیش از حد موها و سفت بستن آنها به صورت مداوم در طول روز و حتی شب باعث سست شدن ریشه های مو و آسیب دیدن پوست سر خواهد شد فشار وارد شده به ریشه مو در این حالت خود را به صورت ریزش موی جلوی سر نشان خواهد داد.

معمولاً در مواردی که ریزش موی جلوی سر در بستن موها ایجاد شده است با کوتاه کردن موهای جلویی یا تغییر دادن حالت آرایش موها می توان آن را اصلاح کرد البته این موضوع درباره افراد جوان تر صدق می کند که سلول های بدن آنها در زمان کوتاه تری خود را ترمیم میکنند اما در افراد مسن تر این مشکل ممکن است به عنوان یک مشکل دائمی باقی بماند که تنها راهکار آن استفاده از روش های پزشکی برای درمان است.

– آیا خانم ها از ریزش موی جلوی سر مصون هستند؟

ریزش موی جلوی سر یکی از شایع‌ترین الگوهای ریزش موی مردانه است این نوع ریزش مو معمولاً با خالی و کم پشت شدن موهای جلو و اطراف سر شروع می شود و کم کم به سمت عقب سر پیش می رود و باعث ایجاد طاسی نعل اسبی در مردان خواهد شد اما این موضوع به این معنا نیست که خانم ها هرگز این نوع ریزش مو را تجربه نخواهند کرد حدود یک سوم خانم ها با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند که از این میان تعداد زیادی از آنها از ریزش موهای جلوی سر خود شکایت می کنند در خانم ها این مشکل بیشتر به‌ دلیل افزایش هورمون های مردانه در بدن به خصوص بعد از یائسگی ایجاد می شود.

– آیا راهکاری برای جلوگیری از ریزش موهای جلوی سر وجود دارد؟

معمولاً ریزش موی جلوی سر اگر به دلیل ارثی یا بدلیل وجود مشکلات هورمونی یا بیماری ها اتفاق بیافتد قابل جلوگیری نیست اما در موارد دیگر می‌توان عوامل ایجاد کننده ریزش را از بین برد به عنوان مثال اصلاح سبک زندگی ، رژیم غذایی ، استفاده از مواد آرایشی و مراقبتی مرغوب در تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن ها تاثیر زیادی خواهد گذاشت رفتار ملایم با موها و آرام شانه زدن و بستن آنها نیز از موهای جلوی سر محافظت کرده و آنها را محکم سر جای خود نگه میدارد علاوه بر این اقدام به موقع در زمان مشاهده اولین نشانه های ریزش موهای جلوی سر می تواند باعث درمان آن در مراحل اولیه شده و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

– آیا استفاده از روش های خانگی برای جلوگیری و درمان ریزش موهای جلوی سر مناسب است؟

روش های خانگی معمولاً برای درمان مشکلات خفیف پوست و مو استفاده می شوند و جلوی پیشرفت ریزش موها را می گیرند اما در مواردی که مشکل ریزش موهای جلوی سر به دلیل وراثت یا مشکلات هورمونی ایجاد شده باشد نمی توان از روش های خانگی انتظار جلوگیری یا درمان داشت در این موارد باید حتماً به پزشک مراجعه شود تا زمان تشخیص مشکلات زمینه ای و برطرف کردن آنها راهکار مناسبی برای درمان ریزش موهای جلوی سر به شما ارائه دهد.

– برای یافتن علت ریزش موی جلوی سر و درمان آن به کجا مراجعه کنیم؟

پیدا کردن درست و دقیق علت ریزش مو خود نیمی از راه درمان است به همین دلیل اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید حتما به یک کلینیک پوست و مو یا پزشک حاذق و با تجربه مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان است با یکبار مراجعه به این کلینیک متوجه خواهید شد که لقب بهترین کلینیک پوست و مو واقعا برازنده آن است.

در اولین جلسه مراجعه پزشکان متخصص به طور کامل شما را معاینه می کنند و با بررسی سوابق پزشکی و خانوادگی دلایل ریزش موی جلوی سر را تشخیص میدهند البته ممکن است تشخیص دقیق علت ریزش به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد بعد از طی شدن این جلسات پزشک بهترین راهکار درمانی را به شما پیشنهاد می دهد و با استفاده از به روزترین روش ها و دستگاه ها موهای از دست رفته را به شما بر می گرداند در کلینیک بین المللی پوست و مو زیبایی بهمن یار کرمان انواع روش های کاشت مو با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت توسط بهترین پزشکان کشور انجام می گیرد.

یکی از روش های درمانی کلینیکی برای ریزش مو موهای جلوی سر مزوتراپی مو است که در این مقاله پاره ای از توصیحات را برای شما عزیزان میدهیم.

ریزش موی جلوی سر
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان – ریزش موی جلوی سر

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی همواره یکی از روش‌های درمانی نسبتاً جدید البته با پیشینه قدیمی است که می تواند همراه با دیگر روش های ریزش مو یا به تنهایی استفاده شده و تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد در این مقاله می خواهیم هر آنچه که لازم است در مورد مزوتراپی بدانید را بررسی کنیم.

مزوتراپی به طیف وسیعی از درمان های تزریقی با حداقل تهاجم گفته می‌شود که کاربردهای بسیاری دارد یکی از کاربردهای این روش درمانی که باعث توقف ریزش مو و تحریک رشد موها میشود مزوتراپی مو است. در مزوتراپی ترکیبی از مواد مختلف تقویتی به درون پوست تزریق می شود.

 

کاربردهای درمانی مزوتراپی:

مزوتراپی نوعی تزریق زیر جلدی یا زیر پوستی است که بسته به نوع داروها و مواد استفاده شده در آن می تواند کاربرد های مختلفی داشته باشد از جمله کاربردهای مزو تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درمان سلولیت

– از بین بردن چربی های موضعی

– درمان چربی پلک و لیپوم

– جلوگیری از ریزش مو و درمان آلوپسی

– جوانسازی پوست (برطرف کردن چین و چروک ها و سفت کردن پوست و لیفت)

– درمان لکه های پوستی

– اصلاح انحنا های سطحی یا کانتور بدن

– برطرف کردن جای زخم و اسکار.

 

مزایای مزوتراپی:

از مزایای مزوتراپی می توان به مواردی اشاره کرد از جمله:

– روش های موثر برای درمان ریزش مو بدون نیاز به جراحی

– بهبودی سریع ، بدون داشتن دوره ریکاوری یا نقاهت

– تقریباً بدون درد و بدون نیاز به بیهوشی

– عوارض جانبی و خطرات بسیار محدود

– هزینه مناسب و منطقی

– بدون نیاز به مراقبت های خاص

– مناسب برای درمان ریزش مو ، رفع مشکلات سر مانند چربی ، شوره و ترمیم موهای آسیب دیده.

 

 مراحل انجام مزوتراپی:

در صورتیکه پزشک متخصص صلاح ببیند روش مزوتراپی را برای شما عزیزان اجرا میکند لازم است بدانید که مراحل کار به شکل زیر انجام می شود:

مرحله ۱ آماده سازی:

– حتماً چند روز قبل از درمان مزوتراپی از داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنید

– یک روز قبل و یک روز بعد از درمان مزوتراپی به سراغ داروهای تقویتی و حالت دهنده مو نروید

– شب قبل از مزوتراپی حمام بروید

مرحله۲ شروع درمان:

پزشک متخصص بعد از آماده سازی محلول تزریقی را به صورت دستی با سوزن و یا با دستگاهی به نام مزوگان انجام خواهد داد به این منظور سوزن تا عمق یک میلیمتری وارد پوست شده و محلول به لایه میانی پوست تزریق می شود. نکته ای که لازم است متذکر شویم این است که بعد از اتمام کار جای سوزن زخم های کوچکی تشکیل می دهد که عارضه ای طبیعی است و بعد از چند روز از بین میرود.

کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان با دارا بودن پزشکان متخصص و دستگاه های به روز و جدید آماده خدمات رسانی به متقاضیان عزیز از کل کشور می باشد.

ریزش موی جلوی سر
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان – ریزش موی جلوی سر

کاندیدای مناسب مزوتراپی

به جز آلوپسی آندروژنیک انواع دیگری از ریزش مو هم وجود دارد که از مزوتراپی مو میتوان برای درمان آنها استفاده کرد اگر به هر یک از آلوپسی های زیر مبتلا هستید مزوتراپی روش درمانی مناسبی برای شما می باشد:

– کسانی که به آلوپسی تلوژن افلوویوم دچار هستند و ریزش موی آنها ناشی از استرس است.

– افرادی که مشکلات ساقه مو دارند مزوتراپی برای آنها مفید است و موجب افزایش رشد موها و حفظ سلامت فولیکول مو مفید می شود.

– افرادی که ریزش موی سکه ای یا آره آتا دارند و شرایط  شان حاد نیست کاندیدای مناسبی مزوتراپی هستند.

– کسانی که رشد موی آنها کاهش پیدا کرده است مزوتراپی مو می تواند بر سرعت رشد موی آنان موثر باشد.

مزوتراپی برای چه کسانی جواب نمی دهد؟

– افرادی که از ریزش موی ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند سفلیس رنج می برند.

– افرادی که به بیماری های دیابت ، هپاتیت ، هموفیلی و ایدز دچار هستند.

– مردان بالای ۴۰ سال یا افرادی که از طاسی های اندروژنی رنج می برند.

– خانم های بالای ۶۰ سال

– خانم های باردار

– کسانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی جنس موی خوبی ندارند.

– اگر علت ریزش مو مصرف داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی باشد باید بعد از اتمام دوره درمان برای مزوتراپی اقدام کنند.

 

عوارض جانبی مزوتراپی:

اگر مزوتراپی توسط پزشک متخصص انجام شود حداقل خطرات و عوارض جانبی را به همراه دارد .معمولاً طی پانزده دقیقه تا دو ساعت بعد از درمان عوارض مشاهده خواهد شد از جمله عوارض جانبی گزارش شده برای مزوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حالت تهوع

– درد و ورم

– خارش ، کبودی قرمزی

– حساسیت

– برجسته شدن نقاط تزریق

– جای زخم یا اسکار

– عفونت

کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان سعی دارد با کمترین عوارض و بالاترین رضایت از نتایج متقاضیان عزیز را در زمینه زیبایی و سایر خدمات کاشت مو یاری رسانند.

 

دوره نقاهت مزوتراپی:

مزوتراپی مو بدلیل اینکه نیاز به بیهوشی ندارد و یک عمل غیر تهاجمی است و با استفاده از سرنگ کوچکی انجام می شود پس جراحت خاصی هم وجود نخواهد داشت بنابراین نیاز به گذراندن دوره نقاهت چندانی ندارد.

در کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان انجام مزوتراپی مو توسط پزشکان متخصص و با تجربه صورت می‌گیرد و مشاوره پوست و زیبایی به صورت کاملاً رایگان برای شما دوستان و همراهان عزیز در این کلینیک انجام می پذیرد.

 

تاثیرات و نتایج مزوتراپی مو:

بعد از کاشت طبیعی مو مزوتراپی رشد مو را سریع تر می کندو فاکتورهای رشد مورد نیاز پیوندهای موی کاشت شده را تامین می نماید و آنها را تحریک میکند ، مزوتراپی برای موهای کاشت شده روش سودمندی به حساب می آید و برای کمک به بازیابی سریع موها بعد از ریزش بسیار موثر واقع می شود در واقع کوکتل های مورد نیاز برای روش مزوتراپی باعث می شود بدن سریعا واکنش های خود را شروع کند و فرد متقاضی سریعتر از زمان عادی شاهد رویش مجدد موهای خود باشد.

نتایج حاصل از هر جلسه مزوتراپی مو برای ریزش مو جلوی سر ظرف سه هفته پس از درمان مشخص میشود برای ایجاد یک نتیجه کامل رضایت بخش و دائم معمولاً چندین جلسه درمان با فاصله ۴ تا ۶ هفته مورد نیاز است به گفته متخصصان شانس موفقیت در مزوتراپی مو ۹۰ تا ۹۲ درصد است و این متد به دلیل بهبود بخشیدن گردش خون باعث میشود فولیکول های مو سریعتر رشد کنند و در طولانی مدت زنده بمانند بنابراین می توان انتظار داشت که در صورت مراقبت های اصولی از موها نتایج و ماندگاری حاصل از مزوتراپی مادام العمر باشد.

 

هزینه مزوتراپی:

هزینه مزوتراپی موی سر با توجه به عوامل متعددی مانند تعداد جلسات مزوتراپی ، میزان مواد تزریق شده و وسعت ناحیه درمان تعیین می شود طبیعی است که زمانی که تنها قسمت های محدودی از سر نیاز به تزریق داشته باشد هزینه کمتری هم برای شما به همراه دارد یکی دیگر از چیزهایی که در هزینه مزوتراپی مو تاثیر بسیاری دارد تعداد جلسات مورد نیاز است که پزشکان تعیین می کنند ، تعداد جلسات بر اساس وضعیت و گستردگی ناحیه مورد درمان تعیین می‌گردد در وضعیتی که ناحیه مورد نظر وسعت کمی داشته باشد به طور معمول نیاز به تزریقات کمتر از مزوتراپی  وجود دارد در نتیجه هزینه آن کمتر است.

 

مراقبت های قبل از مزوتراپی:

– از رقیق کننده های خون استفاده نکنید

– از مواد تقویت کننده ، داروهای مراقب مو ، مواد حالت دهنده و موارد اینچنینی تا ۲۴ ساعت قبل از درمان استفاده نکنید

– پیش از مراجعه برای انجام مزوتراپی مو لازم است موهای خود را با شامپوی مناسب شستشو دهید

– یک روز قبل از مزوتراپی استفاده از محلول های ریزش مو را قطع کنید

– برای مزوتراپی مو برخلاف دیگر قسمت های بدن نیازی به ضدعفونی کردن پوست سر نیست اگر بر روی پوست زخم یا عفونت وجود دارد از الکل ۷۰ درصد یا بتادین برای ضدعفونی کردن ناحیه استفاده کنید

– از مصرف داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن  تا چند روز قبل از مزوتراپی استفاده نکنید.

 

مراقبت های بعد از مزوتراپی:

مراقبت های بعد از مزوتراپی به عقیده پزشکان به عنوان بخشی از روند درمانی شناخته می‌شود و عدم رعایت آنها می‌تواند افراد را از رسیدن به نتیجه دلخواه باز دارد از همین رو توصیه می شود:

– از گذاشتن کلاه های تنگ بر روی سر خود داری کنید و اجازه دهید سر و موهایتان در معرض هوای آزاد قرار گیرد.

– از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم آفتاب بپرهیزید

– از حمام رفتن به مدت ۲۴ ساعت خود داری کنید در هفته اول بیش از ۱۵ دقیقه در حمام نمانید و از آب گرم استفاده نکنید چون می تواند باعث کبودی شود.

– تا دو روز بعد از درمان ورزش نکنید ورزش باعث تعریق و خروج محلول مزوتراپی از پوست میشود

– مایعات و آب زیاد بنوشید

– تا ۲۴ ساعت از مصرف داروهایی مانند آسپرین ، بروفن و ویتامین E بپرهیزید.

– در طول دوره مزوتراپی نباید از سشوار رنگ و سایر مواد شیمیایی استفاده کنید

– ماساژ دادن سر پس از تزریق می تواند نتیجه ای مطلوب به همراه داشته باشد.

 

عوارض و خطرات مزوتراپی:

از عوارض مزوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– چون مزوتراپی با تزریق انجام میشود احتمال ورم ، کبودی و درد در ناحیه تزریق وجود دارد که بعد از ۳ الی۴ ساعت کاملاً از بین می‌رود

– یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بعد از مزوتراپی موی سر پیش بیاید سردرد است که آن هم بعد از یک روز از بین میرود

– عارضه بعدی که ممکن است پیش بیاید عفونت است این مشکل در تزریق های معمولی هم ممکن است پیش بیاید ولی همانطور که گفتیم بسیار نادر است ولی اگر بعد از جلسه مزوتراپی نشانه‌هایی از عفونت دیدید سریع به پزشک مراجعه کنید.

همانطور که می‌بینید عوارض و خطرات مزوتراپی بسیار ناچیز است و به همین دلیل محبوبیت خاصی بین مردم پیدا کرده است برای دریافت خدمات مزوتراپی مو می توانید به کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان مراجعه کنید.

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان
کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان

نتیجه گیری:

مزوتراپی مو یک روش تزریقی و غیر جراحی برای درمان موهای آسیب دیده است همچنین برای جلوگیری از ریزش مو و کمک به تقویت موها استفاده می شود با وجود تحقیقات کم در مورد کاربرد و اثربخشی مزوتراپی چند سالی است که محبوبیت زیادی بین مردم جهان پیدا کرده است استفاده از مواد مغذی لازم و میزان آنها توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود و در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار اهمیت دارد مزوتراپی موی سر با تمام مزایایی که برای شما می‌تواند به ارمغان آورد ممکن است عوارضی که ذکر شد نیز داشته باشد که با مراجعه به کلینیک معتبر و انجام مراقبت های لازم می توانید از بروز آنها جلوگیری کنید. ما به شما پیشنهاد می دهیم که به کلینیک بین المللی پوست و مو و زیبایی بهمن یار کرمان مراجعه کرده و از انواع خدمات آن ها بهره ببرید.

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد :

راهکار های درمان ریزش مو بعد از کرونا

جلوگیری از ریزش مو _ راهکار های موثر در درمان ریزش مو

آیا قرص اسپیرونولاکتون از ریزش موی ارثی جلوگیری می کند؟

کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان با کسب برترین رتبه رضایتمندی مرجع جهانی گوگل 5 ستاره درخدمت زیباجویان عزیز  می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و واتساپ می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09120043630

34910112400

دریافت مشاوره رایگان با ارسال عدد 12 به سامانه 10005848

جهت دریافت کد تخفیف و هدایای ویژه کلینیک ، حتما پیج ما را فالو کنید و علاوه بر دریافت کد های تخفیف در قرعه کشی یک عدد 206 هم شرکت کنید:

آیدی اینستاگرام:

https://instagram.com/clinicbahmanyar

ارائه خدمات زیبایی در کلینیک بین المللی پوست مو زیبایی بهمن یار کرمان توسط کادرحرفه ای انجام میشود که میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر استفاده کنید :

https://clinicbahmanyar.ir

سایت تخفیفات پزشکی جهت دریافت تخفیف:

https://takhfifannet.com

سایت انجمن جهت پاسخ به سوالات زیبایی شما توسط برترین متخصصین زیبایی کشور:

https://harfhayetazeh.com

لینک کوتاه: https://clinicbahmanyar.ir/ef8t

لینک آپارات: https://aparat.com/v/59irL

لینک نماشا: https://www.namasha.com/v/mmZgPvi4

ویکی پدیا: https://en.wikipedia.org

فیسبوک:  https://www.facebook.com

تویتر: https://twitter.com

یوتیوب: https://youtu.be/L_4aloNFvAU

تلگرام: https://telegram.org

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مقالات

دسته‌ها

آخرین پروژه ها

مشکلات اندام تناسلی آقایان
تعداد رابطه زناشویی در هفته از نظر اسلام
برای درمان واریس چه بخوریم؟
میکروبلیدینگ ابرو چقدر ماندگاری دارد؟
درمان شکستگی آلت تناسلی
عمل جراحی تامی تاک

برچسب‌ها

اطلاعات تماس

  • ایران کرمان کلینیک زیبایی بهمن یار
  • 09120043630-03491011240
  • info@clinicbahmanyar.ir